USA, zo gaaf!!! - Reisverslag uit Huacachina, Peru van Kris Velink - WaarBenJij.nu USA, zo gaaf!!! - Reisverslag uit Huacachina, Peru van Kris Velink - WaarBenJij.nu

USA, zo gaaf!!!

Door: Kris

Blijf op de hoogte en volg Kris

18 November 2015 | Peru, Huacachina

Amerika, het land heeft nooit erg hoog op mijn to do lijstje gestaan. Het was Tjeerd zijn idee. Geen idee hoe hij er op kwam, maar hij wilde hier heen. ROAD TRIP!
Oke, toegegeven, road trip klinkt aantrekkelijk en Amerika is dan natuurlijk wel een soort van logische bestemming?? Toch maar even in verdiepen dan. Wat blijkt? Het zuidwesten van Amerika ligt bezaaid met national parks, state parks, national forrests enz. En daar kan je er heel wat van zien in 6 weken!
Het begin verliep wat stroefjes. Aangekomen in LA dachten wij onze gereserveerde huurauto op te halen en zo weg te rijden. Echter bleken wij alleen de naam van de website te hebben en niet die van de rentalcompany. We hadden wel een reserveringsnummer maar zonder naam kom je er dus blijkbaar nooit meer achter waar je de auto gereserveerd hebt. Dus zijn we naar een willekeurige rentalcompany gegaan (die blijken helemaal niet op het vliegveld te zitten, er gaat een busje heen en weer. En als je mazzel hebt dan stopt hij ook nog om je mee te nemen!) en hebben daar een auto gehuurd. Omdat de lieve meneer daar wel een beetje medelijden met ons had (wij natuurlijk het hele verhaal van de reeds gereserveerde auto verteld) kregen we een iets luxere auto voor de prijs van een standaard auto: een Ford Fusion! Damn wat een fijne bak! Ik denk dat ik mijn fiestatje straks maar inruil! Lieve auto, je was fantastisch! 10.000 kilometer heb je ons met je meegenomen, zonder ook maar enig protest! Met pijn in ons hart hebben we je weer terug gegeven.
De lieve meneer die ons deze auto mee gaf kon ons maar een contract geven voor 30 dg. Dus we moesten voor 2 nov even bellen en zeggen dat we de huur wilden verlengen. Zo gezegd zo gedaan! NOT! Niet zo lieve vrouw aan de telefoon: 'Om de auto te kunnen verlengen moet nu naar de verhuurlocatie in LA, dit is omdat het contract al 30 dagen loopt, deze kan alleen in LA verlengt worden.'. Ik: 'Maar ik zit aan de andere kant van Amerika en ben niet weer eerder in LA dan de 13e!'. Mevrouw aan de tel: 'Het spijt me, u moet echt vóór 2 nov naar LA om het contract te verlengen.' Ik: 'Wat gebeurd er als ik dat niet doe?' 'Dan gaan ze u bellen.' 'Prima, laat maar bellen.' Na 4 telefoonnummers, heel veel bandjes en irritaties vanuit mijn kant (ondertussen had ik eindelijk iemand aan de telefoon, waren mijn muntjes op! Payphone!! En tjeerd nergens in de buurt om nieuwe muntjes te halen!!! De mevrouw herkende me wel toen ik haar na 3 keer proberen weer aan de telefoon kreeg) waren we zo ver dat de ondertussen ietwat meelevende mevrouw een aantekening zou maken in ons dossier dat we de auto de 13e in zouden leveren en dan een nieuw contract zouden maken. Moest dat nou een uur duren?! Uiteindelijk nooit gebeld en bij het inleveren geen probleem! Pffff hoop gedoe om niks dus!
Eenmaal onderweg in onze fantastische bolide hebben we 2 dg in LA doorgebracht waar we allebei niet zo veel aan vonden. Rodeodrive gezien, hollywood inclusief the sign natuurlijk, beverly hills... Niet echt ons ding. De eerste nachten waren even wennen. We zijn allebei een paar keer een poosje wakker geweest omdat het voor ons nog overdag was! Rare gewaarwording!

Na LA begon de echte roadtrip. En eigenlijk is het sinds dien alleen maar gaaf gaver gaafst geweest!! Mojave National Preserve, Grand Canyon, Canyonlands, Arches, Yellowstone, Bryce, Zion, Las Vegas, Death Valley, Sequoia, Kings Canyon, Yosemity, San Francisco, highway 1, Disneyland and back to LA!
Wat een trip! We hebben geen dag niks gedaan, always on the run. Gister was de eerste dag dat we niet zo veel gedaan hebben. Beetje strandgehangen. Was wel even wennen na deze drukke weken!

Ik ga het waarschijnlijk halverwege al deze highlights begeven van uitputting, dus we zien wel tot hoe ver ik kom met de blog :)

Navajo National Preserve is een indianenreservaat waar eigenlijk gewoon helemaal niks is! En dat is natuurlijk iets wat je meegemaakt moet hebben! Een iconische lege weg in the middle of nowhere wat je altijd in de films ziet! Ze hebben daar wel vulkanen. En door die ondergrondse activiteit ook ergens een rotswand waar er zo veel druk op heeft gestaan van binnenuit waardoor er stukken steen uit de wand geblazen zijn! De camping daar heet dan ook heel toepasselijk: holes in the wall. Wat een uitzicht! Aangekomen met zonsondergang was onze eerste avond in de natuur meteen een feestje!

De volgende dag een stukje op route 66 gereden! Onderweg een leuk souvenirswinkeltje bezocht wat helemaal in de stijl van de jaren 50 was opgezet. Daarna heel veel hele harde regen gehad inclusief aquaplanning! Tjeerd is geslaagd voor de cursus! De bestemming was the Grand Canyon. Toen we daar aankwamen was het zo ontzettend magisch!! De wolken braken net een beetje open waardoor er een waterig zonnetje doorbrak en er een regenboog eindigde in die enorme kloof! Heeeel mooi om te zien. Wat is hij indrukwekkend zeg!! HIJ IS ZO GROOT!!! We hebben veel uitzichtpunten bekeken en hebben een hike gedaan, de South Kaibabtrail tot skelletonpoint halverwege de kloof en weer omhoog. Het was een flinke klim maar oh wat was het gaaf! We zijn gewoon IN the Grand Canyon geweest!!! :D
De nacht die er op volgde leek even dramatisch te gaan verlopen. Het regende alweer en de tent begon het nu toch echt te begeven. De riviertjes begonnen links en rechts van ons luchtbed te stromen, de druppels van de naden boven ons begonnen steeds harder te druppelen, de rits begint te lekken en het is koud! In een poging in de stromende regen de tent iets waterdichter te maken vraag ik aan tjeerd zijn mes die hij alvast uitklapt en daarbij een gat in het luchtbed steekt! Dus nu is het koud, ik ben zeiknat en het luchtbed is hardstikke lek! Gelukkig heb ik de compeetblarenpleisters groot ingeslagen en ook nog meegenomen! Aangezien de ducktape nog thuis ligt geven we de pleisters een kans, en het werkt fantastisch! Uiteindelijk geslapen in een shirt, 2 vesten, een lange broek en sokken! Dit blijkt een luchtige combinatie te zijn verderop in onze trip....

De volgende bestemming is Antelope Canyon. Bekend om de mooie foto's die je daar kan maken. Google het maar eens. Die foto's hebben wij nu ook!!! Need I say more???

Die middag flink op het gaspedaal getrapt om Monument Valley met zonsondergang te kunnen zien, en NET niet gered :D Gelukkig is het er ook heel mooi als het pikkedonker is. MAN wat een sterren!!! Dit moet wel de mooiste sterrenhemel zijn die ik ooit gezien heb! En dan daarna het toetje, de zonsopgang. Ontzettend mooi! Wat een bizarre omgeving is dit toch. Helemaal plat met hier en daar een stenen pukkel. Gaaf om doorheen te rijden!

Arches is een park waar er heel veel arches bij elkaar staan. Dit zijn stenen bogen die zo uit een ooit solide rots gesleten zijn door de wind en de regen. Mooi om te zien, maar na 5 arches is het wel weer welletjes. 2 leuke hikes gemaakt waarbij we weer aardig mochten klimmen!

Dead Horse Point State Park. De naam is groter dan het park zelf. Het verhaal is erg mooi. Het is de rand van een kloof die een soort van druppelvorm heeft. Het smalle gedeelte is the neck, daarna is het gewoon weer een normale rand van een kloof. De indianen dreven vroeger de wilde paarden naar Dead Horse Point en sloten deze af met takken bij the neck. Zo zaten de paarden daar gevangen en konden ze getemd worden. De paarden die niet tembaar waren stierven daar van de dorst, terwijl de colorado zo dicht bij was, in de kloof beneden.
Tegenwoordig is het punt echter volgelegd met asfalt en moet je dus heel wat inlevingsvermogen hebben om dit voor je dit voor te kunnen stellen als je daar bent. Het uitzicht is wel nog prachtig! Wat hadden die indianen het toch goed voor elkaar, voordat wij blanken langskwamen!

Canyonlands zat ook weer vol met mooie uitzichten over de canyons.

Ik denk dat dit wel weer even genoeg is om te lezen. Ik zal gaan broeden op de rest van amerika en hopelijk zet ik deel 2 ook snel online! Ondertussen zitten we al een paar dagen in Peru, dus dat wordt deel 3! Het is hier heeeeerlijk!!!

Hele dikke kus van ons vanuit de oase Huacachina!

• 18 November 2015 - 22:16

Joyce:

lieve kinders, wat een prachtig verhaal en wat genieten jullie. Ik hoop wel dat jullie terug komen want zo te lezen vervelen jullie je geen moment. ben ook heel benieuwd naar Peru. mooie kleuren lieve mensen en zulke mooie kleding en sieraden en een prachtig land. ben benieuwd wat jullie allemaal gaan doen. veel plezier, heb het goed, geniet en pas goed op mekaar. veel liefs en kusjes van Joyce

• 19 November 2015 - 13:25

Joyce:

Krizzle, hoe kan USA nu niet hoog op jouw lijstje hebben gestaan... volgens mij koop je alle cowboyboots & hats die er zijn??? Leuk om te lezen en fijne tijd in Zuid Amerika! Lfs Joyce (en sorry Tjeerd: kus van James aan Kris!)

• 20 November 2015 - 12:24

Janneke :

Wát een prachtig en boeiend verhaal, Kris! Het is alsof je me helemaal meeneemt op reis, prachtig (inclusief de nattigheid; hoort erbij). Eerlijk gezegd werd het hoog tijd voor een verhaal als deze. Ik heb je verhalen gemist, we praten in de praktijk vaak van 'hoe zou het met Kris zijn', dus ik ben blij, dat we weten hoe het met jou en jullie gaat! Geniet volop verder, sla alles als (mooie) herinneringen op.
    veel liefs, Janneke

• 22 November 2015 - 12:57

Thijs:

Hmmmm, is het wel veilig om met die mes prikkende prutser een survival weekend te doen ;) Super leuke blog Kris! Snel op naar deel 2!!!

• 22 November 2015 - 13:03

Linda:

Kris en Tjeerd, klinkt weer fantastisch allemaal, afgezien van het lek steken van het luchtbed dan ;) echte survivalman tjeerd! Jullie hebben ons met die mooie verhalen en foto's ook helemaal enthousiast gemaakt! En jullie hebben nu gewoon pas een derde erop zitten, wat heerlijk! Geniet volop maar lijkt me niet moeilijk in Zuid Amerika! :) Ik ga nog even kijken of je foto's geplaatst hebt! Dikke kus xxx